От Сергей Зыков Ответить на сообщение
К Сергей Зыков
Дата 29.05.2016 06:50:04 Найти в дереве
Рубрики Современность; Армия; Версия для печати

Re: в ЧССР...

вот с английской книжки текст про ОТ-62. В-6 наддули, а трансмиссию передрали с пантеры.
The OT-62 TOPAS
In the late 1950's, the Czechoslovak People's Army (CSLA) was encouraged by the Soviets to emulate the Soviet reorganization and equipment of its infantry forces. The CSLA decided to adopt the Soviet BTR-50P for the motor rifle regiments of its tank divisions, but sought license production rights rather than outright purchase. Negotiations were concluded in 1958, but the CSLA decided to develop an improved version rather than a straight copy.
The V-6 engine was improved as the PV-6 by turbocharging which boosted its output, and a new transmission was developed, derived from the wartime German AK 7-200 used on the Panther tank.
The body was redesigned with side hatches to permit easier access and exit from the vehicle. Although not readily apparent, the hull superstructure was redesigned as well. This was accepted in 1962 as the OT-62 TOPAS (Transporter Obrneny Pasovy: Tracked Armored Transporter) and entered production in 1963 at ZTS Detva in Slovakia. Several versions of the TOPAS were manufactured. e original version closely resembled the BTR-50PK, and carried no special armament. This was followed by the OT-62 TOPAS-2A which carried a small machine gun cupola over the right bay, also armed with a Tarasnice 82mm recoilless rifle. Two command versions were also manufactured, generically called TOPAS-VS or TOPAS-Velitelske Stanoviste; one version as a simple company command vehicle, the other as a more elaborate command/staff vehicle with additional radio masts and generators. At least four of the later type have been identified, varying in radio fits: OT-62R-2; OT-62R-2M; OT-62 R3MT; and OT-62 R-4MT. Other specialized versions included the DTP-62 Engineer vehicle and the WPT Maintenance vehicle.
The Polish People's Army (LWP) decided to acquire the OT-62 TOPAS in lieu of the BTR-50PK.
The basic production model was ordered, with an aim towards modifying it to satisfy Polish requirements. The basic TOPAS was used in some units, but later production deliveries were shipped to LWP workshops where they were modified with the WAT turret developed by the Military Technical Academy for the OT-64 SKOT-2AP. This turret was armed with a 14.5mm KPVT machine gun with a special high elevation trunnion for secondary use in an anti-aircraft role. This reduced the crew from 18 on the TOPAS to 15 on the TOPAS2AP. The Poles also converted some of the TOPAS-2AP into a special carrier for mortar squads, carrying two 82mm mortars on external mountings, as well as fitting ammunition racks inside the hull. This version, the TOPAS-2AP (mozdzierz) carries a three man crew and two 4 man mortar squads. The Poles also developed a light recovery vehicle on the basis of the TOPAS, designated WPT-TOPAS. TOPAS production continued into the early 1970's, and about 3500 were manufactured. Besides use by the CSLA and LWP, the TOPAS was exported to the Middle East, Africa and India where it has been used in combat.



Вообще интересно — имея с 50-х годов в серийном производстве шасси для легкой бронетехники, добиваются его раз-унификации — для АСУ-85 условие заказчика использовать автомобильный ЯМЗ-210:
Н. А. Астров рассказывал мне (Сергей ГРЯНКИН ), что В. А. Малышев, тогдашний заместитель Председателя Совета Министров СССР, потребовал, чтобы и на этот раз применили автомобильные агрегаты, хотя в распоряжении конструкторов были совершенные системы с дизелем В-6 и с его горизонтальным вариантом. Такое условие, подходящее для легкой бронетанковой техники, теперь лишь осложнило проектирование. Например, мощность и крутящий момент шестицилиндрового, 210-сильного двухтактного автомобильного дизеля ЯМЗ-206В были меньше, чем у В-6, представлявшего один блок хорошо отработанного V-образного танкового двигателя. Чтобы обеспечить нужную удельную мощность, пришлось ввести громоздкую, но не требующую лишних энергозатрат эжекционную систему охлаждения. Моторно-трансмиссионное отделение сделали компактнее, установив двигатель поперек корпуса. Однодисковое сцепление оказалось ненадежным, и уже в процессе эксплуатации самоходок в частях его заменили специально разработанным многодисковым фрикционом. Недостаточная жесткость валов пятискоростной автомобильной коробки передач потребовала ее основательной переделки, после которой «уцелели» лишь некоторые первоначальные детали.
Улучшила ходовые качества самоходки планетарная система поворотных механизмов. По извилистой дороге СУ-85 шла быстрее танка ПТ-76 с аналогичной ходовой частью, хотя на прямой танкисты развивали более высокую скорость — сказывалась лучшая удельная мощность машин.


а в 60-е ставят в производство новые шасси БМП-1 и МТЛБ разных заводов...

Одновременные три типа советских ОБТ в производстве получается имели и "предтечу" в трех типах шасси для легкой бронетехники