|
От
|
badger
|
|
К
|
All
|
|
Дата
|
09.08.2016 15:32:28
|
|
Рубрики
|
WWII; Армия;
|
|
Citroën Traction Avant на "восточном фронте"
Был такой автомобиль у Ситроена:
https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Traction_Avant
Любопытная модель, одна из первых массовых переднеприводных (Cord L-29 и DKW F1 массовыми не были, хоть и раньше появились), с несущим кузовом, вместо рамы...
И наличествует утверждение, что они попали, в варианте пикапа, во французскую армию, а затем в Вермахт, и якобы доехали не только до восточного фронта, но и прямо-таки до самого Сталинграда:
Initially the French army lacked enthusiasm for the Citroën Traction, believing that it offered insufficient ground-clearance for their needs.[1] Nevertheless, by September 1939 roughly 250 had found their way into military service. With losses of cars at the frontier mounting, Citroën supplied a further 570 to the army between February and May 1940, and subsequent deliveries probably took place before military defeat intervened.[1] During the war many of the cars were reregistered with "WH..." (Wehrmacht Heer/Army command) license plates, having been requisitioned by the German Army.[1] These gave reliable service both in France and further afield, notably in Libya and Stalingrad.
Может есть какие-то подробности, для чего немцы их потащили на восточный фронт (и в Ливию) ? Логичнее было бы в Европе эксплуатировать, а высвободившиеся за их счёт машины уже отправлять "вдаля" Может, даже фотографии существуют их на восточном фронте ?