От СанитарЖеня Ответить на сообщение
К Alex Lee Ответить по почте
Дата 19.08.2016 09:46:21 Найти в дереве
Рубрики ВВС; Версия для печати

Можно. Но зачем?

Дирижабль на тонно-километр расходует в 3-5 раз больше топлива, чем самолёт. Экономия от дирижабля - мнимая. Как только появились самолёты, обеспечивавшие достаточную длительность полёта, от дирижаблей ДРЛО (ZPG-2W и ZPG-3W) отказались
The follow-on and larger AEW blimp was the ZPG-3W, the largest non-rigid airship ever built. It was used to fill radar gaps in the North American early-warning network during the Cold War between the Contiguous Barrier and the Inshore Barrier. The popular name for the ZPG-3W was Vigilance. The ZPG-3W was unique in that the huge antenna for the early warning radar was enclosed inside the helium-filled envelope. Four airships were delivered to the U.S. Navy.
The first flight of the ZPG-3W was in July 1958. The envelope of the blimp was used as a radome for the 42 ft (12.8 m) radar antenna, thus providing the airship with a clean aerodynamic shape. The airship was over 400 ft (121.9 m) long and was almost 120 ft (36.6 m) high. The endurance time of the airship could extend for days.
Но уже в 1959 их начали снимать с боевого дежурства, как неэффективные по сравнению с самолётами ДРЛО (c 1954 года поступали Локхид WV-2, на базе лайнера "Супер Констеллейшен", продолжительность дежурства в воздухе 12 часов)
Но в строю их сохраняли до 1960 года, когда случилась катастрофа с гибелью 18 человек, и финансирование свернули, последний полёт, скорее церемония прощания, был в 1962.