|
От
|
SKYPH
|
|
К
|
Locke
|
|
Дата
|
16.09.2020 21:57:48
|
|
Рубрики
|
Современность; Флот;
|
|
О как! Молодцы.
И большое спасибо за ссылку, очень интересно.
>>Насколько мне известно, Westinghouse Electric Corporation построила для US Navy два экспериментальных электрокатапультных трека в 1946 году, цитирую "one at Mustin Field, Philadelphia and another at the Patuxent River base in Maryland." Они там напрямую к электростанциям цеплялись, насколько я помню. Про использование супермаховика на тех двух треках мне ничего не известно. Как и вообще про хоть какое-то использование супермаховика до 50-х годов.
>
>Но увы - мы знаем не всё.
Само собой :-)
>Вот работа очень забавных соавторов Нормана рнашего Фридмана, заслуживающая внимания:
> https://digital-commons.usnwc.edu/newport-papers/17/
>Оттуда, стр. 103-104
>An electric catapult was proposed by Westinghouse in 1943, and it was pursued for a
>time as the XE-1 Electropult, a prototype of which was set up at the aircraft test center at Patuxent River. Representatives of BuShips inspected the device on 3 October 1946.
>The catapult consisted of an electric “shuttle car” riding along a track. The track, 1,495 feet in length, was the fixed element of what amounted to an electric motor. Power was supplied by an aircraft engine driving a direct-current generator, which in turn drove a flywheel alternating-current motor-generator that supplied the necessary burst of launch power. BuShips considered the aircraft engine inadequate as a prime mover and suggested instead either two of the host ship’s regular generators, driven by boiler steam, or a separate generator, or a 7,500 hp gas-turbine unit. As installed at Patuxent River, the Electropult could launch only one airplane every five minutes.
В принципе, логично. На пике все равно надо чем-то подпирать. А тут в Patuxent River они собрали настоящий демонстратор, максимально приближенный к реальности, хотя длина 1,495 feet все же несколько великовата. И даже что-то с него запускали